Black Friday 2024
ESETTANULMÁNY
A webáruház bemutatása
A webáruházat üzemeltető cég több mint egy évtizede Magyarország egyik vezető bio-kiskereskedelmi lánca. Jelenleg 12 üzletben kínálja prémium gyártók termékeit, valamint több, mint 1000 saját gyártású vagy kizárólagosan forgalmazott bio terméket. 2022 nyarán indították el webáruházukat, amely a Shopify platformon működik. 2024-ban a webáruház bevétele 537.057.261 Ft volt.

Alkotói szabadság
Mint számos másik ügyfelemnél, ezesetben is kihívást jelentett az emailkampányok kezelése, a feliratkozók gyűjtése és az adatelemzés kapacitásának hiánya. Együttműködésünk egyik legnagyobb előnye számomra, hogy teljesen szabad kezet kaptam. Én határozhatom meg, mikor és milyen kampány induljon, kiknek küldjük ki, és mi legyen az emailek tartalma. Számomra ennél pozitívabb munkakapcsolat nem létezik. Ennek egyik legjobb példája, hogy a kapcsolattartómmal, aki az online értékesítésért felelős vezető, több mint két hónapig nem beszéltünk (sem emailben, sem telefonon). Ez azonban nem problémát jelentett, hanem azt, hogy minden zökkenőmentesen működött. Hónapról hónapra növekedett az emailből származó eladások száma, amiről rendszeresen kimutatásokat küldtem.
Egy átlagos hónap eredményei
A hétköznapok során 11 automatizált email-marketing folyamat fut (amelyeket folyamatosan bővítek és fejlesztek), míg havonta általában egyszer pár napos kampányt indítunk a feliratkozóink számára. Ezek a kampányok a teljes havi bevétel 8-15%-át adják, míg az automatizált folyamatok 28-35%-ot. Összességében a bolt bevételének 35-50%-a email feliratkozókból származik. Egy átlagos hónapban 2500-3500 új feliratkozó csatlakozik (olyan vásárlók, akik még soha nem vásároltak a boltban). A bolt havi átlagos bevétele megközelíti a 40.000.000 Ft-ot
Kosárérték
A kosárérték 2024-ben 8.427 Ft volt.
Email kampányok átlagolt statisztikai adatai 2024-ben
Black Friday 2023.11.24
2024 tavasza óta dolgozok együtt az ügyféllel, így az előző évi kampányt nem én készítettem, valamint akkor még nem a Klaviyo rendszer volt használatban, így nincs rálátásom a kampányokra. Annyit tudok, hogy 2023.11.20 és 2023.11.25 között összesen 445 rendelés érkezett be a webáruházba
Rendelkezésre álló adatok
Számos A/B tesztelésen vagyunk túl, ami lehetővé tette, hogy az átlagosnál mélyebb ismereteket szerezzünk a célközönségünkről. Ezeket az ismereteket a Black Friday kampány során is kamatoztattuk, különös tekintettel a megfelelő kiküldési időpontok meghatározására, az ideális kedvezmények mértékének megállapítására, a tárgymezők formai követelményeire, valamint az üzenetben található blokkok optimális elrendezésére.
Black Friday 2024.11.29
Előkészületek
Egy kiemelt kampányra általában 1-2 hónappal korábban kezdjük meg a felkészülést, hiszen alapos tervezés szükséges ahhoz, hogy maximálisan kihasználjuk az összes rendelkezésünkre álló adatot és eszközt. Ezek segítségével tervezzük meg a folyamatokat, a kampányokat, valamint a hozzájuk tartozó kreatívokat és szövegeket. Idén azonban ez a lehetőség nem állt rendelkezésre: mindössze annyit tudtam előre, hogy pénteken „valami” lesz. A részletek csak egy nappal a kampány előtt váltak számomra ismertté, ami miatt az előkészületek több lépését is át kellett alakítanom az idő szűkössége miatt.
A „valami” – az a bizonyos mélyvíz
A kampánybriefet rendkívül rövid időn belül, november 28-án délelőtt 09:30-kor kaptam kézhez. A leírás szerint 20% kedvezményt biztosítunk három termékkategóriára, amely automatikusan érvényesül éjféltől, kupon nélkül. Továbbá, minden termékre elérhető egy további 5%-os, összevonható kedvezmény. Az utasítások között szerepelt, hogy idén nem lesznek fizetett hirdetések, kizárólag közösségi média posztok támogatják a kampányt. A kampány időtartama pedig mindössze egy nap: november 29-én, pénteken, éjféltől éjfélig tart. A Black Friday kampányra semmilyen PPC hirdetés nem futott, kizárólag organikus social media posztok mentek ki.
Eszközök - weboldal
A hero szekciót úgy alakította ki a kolléga, hogy elférjen benne a kampány fő üzenete, valamint a feliratkozási blokk is. A landoló oldal pontosan éjfélkor automatikusan átváltott a kampány tartalmára, majd a kampány végeztével visszaállt az eredeti verzióra.
Black Friday landing - asztali
Black Friday landing - mobil
Eszközök - Klaviyo
A teljes kampányt Klaviyo-ból kellett megoldani, más eszköz nem állt rendelkezésre.
KPI-ok
A kampányhoz klasszikus KKV KPI-t kaptam, azaz legyen minél több eladás. :) Magamnak próbáltam teljesíthető mérőszám célokat felállítani a teljes kampányra:
Új feliratkozók száma: 150
Flow-ból érkező bevétel: 1.000.000 Ft
Kampányokból érkező bevétel: 4.000.000 Ft
Beérkező rendelések száma: 300 rendelés
Megnyitási arány: min. 35%
Kattintási arány: min. 1,5%
Leiratkozási arány: max. 1,5%
SPAM report arány: max. 0,05%
Stratégia
Mivel előre tudtam, hogy novemberben Black Friday kampányra készülünk, az utolsó kedvezményes akciót tudatosan szeptember végére időzítettem. A kampány tervezését az előző kampányok tanulságaira és saját tapasztalataimra alapoztam. Amikor egy fontos kampányt ilyen hirtelen kell összeállítani, különösen fontos, hogy minimalizáljuk a hibák lehetőségét. A kapkodás miatt elkövetett hibák az email marketingben könnyen károsíthatják a márka hírnevét, ezért elsődleges szempont, hogy mindenki a megfelelő üzenetet kapja meg, a lehető legjobb időzítéssel.
Karbantartott adatbázis
Az ilyen előre nem várt helyzetek is rávilágítanak arra, hogy miért elengedhetetlen a listák rendszeres karbantartása és tisztítása. Ennél az ügyfelemnél is havonta végzem el az adatbázis tisztítását: eltávolítom a visszapattanó email címeket és azokat az inaktív feliratkozókat, akik legalább három hónapja nem nyitották meg egyetlen emailünket sem. Ennek köszönhetően a Black Friday kampányokat egy olyan adatbázisra küldtük ki, amelyben az előfizetők többsége aktív.
A lista karbantartásának azonban nemcsak stratégiai, hanem technikai és anyagi okai is vannak. Az email marketing szoftverek díjszabása általában a feliratkozók számától függ, ezért az inaktív címek megtartása felesleges költségeket jelenthet. Technikai szempontból pedig, ha rendszeresen leveleket küldünk egy inaktív adatbázisra, az hosszú távon csökkenti az email címünk reputációját. Ez könnyen ahhoz vezethet, h
Feliratkozó gyűjtés
Úgy gondoltam, hogy három feliratkozási lehetőség lesz a Black Friday kampány alatt. A főoldalon beágyazott űrlap, valamint két pop-up.
Flow-k
Két egyszerű flow-t találtam ki, mindegyik 1db email-ből fog állni: Kosárelhagyás és feliratkozás utáni email.
Kampányok
Az eddigi tapasztalataim alapján 2+1 emailt terveztem kiküldeni. Egyet délelőtt és egyet este, néhány órával a kedvezmények lejárata előtt. A +1 az a délutáni email kiküldése és attól tettem függővé a kiküldését, hogyan teljesít majd a reggeli email. Amikor munkanapra esik egy egynapos kedvezmény, akkor a délutáni kiküldés szinte mindig gyengébb eredményeket hoz, mint a délelőtti vagy esti. Az emberek dolgoznak, elfoglaltak, nincsenek vásárlási üzemmódban. Viszont arra megfelelő lehet egy ilyen email, hogy ne felejtsék el az akciót, valamint picit informálni őket a termékeinkről, egy kis tartalmat szolgáltatni nekik. Ha tartalom helyett ebben az üzenetben is csak annyit írunk, hogy “váltsd be a kedvezményt”, akkor biztosan megnöveljük a leiratkozások számát, mivel most úgysem fog vásárolni, és ugyan ezt az üzenetet szajkózzuk neki reggel óta.
Stratégia kivitelezése
0.Lépés - Meglévő folyamatok időzítése
Az összes aktív pop-upot, beágyazott űrlapot, flow-t beállítottam, hogy pontban november 29-én éjfélkor álljanak le és induljanak újra 30-án éjfélkor. Ezzel biztosítottam azt, hogy a kampány alatt kizárólag azok az üzenetek mehetnek ki, amit terveztem.
1.Lépés - Címkézés
Minden Black Friday-hoz kapcsolódó kampányelemet “BF2024” TAG-el láttam el, hogy később a statisztikában könnyebben meg lehessen különböztetni, valamint a kampány napján csak a kampányhoz kapcsolódó elemeket lássam. Ezáltal gyorsabban tudok reagálni, ha esetleg bármi történne.
2.Lépés - Lista
Létrehoztam egy új listát (BF2024:SUBSCRIBERS), ahol kikapcsoltam a “double optin” feliratkozási módot. Ezt azért tettem, hogy lehetőleg minél nagyobb adatbázisnak kommunikálhassunk. Erre a listára kizárólag a kampányidőszak alatt lehetett feliratkozni.
!TIPP:A double opt-in feliratkoztatási mód nem kötelező GDPR szempontjából. A feliratkoztatási mód email marketing stratégiai kérdés.
3.Lépés - Grafikai anyagok előkészítése
Az idő szűkössége miatt grafikus segítségét nem vehettem igénybe, így én csináltam meg a képeket Canva-ban.
Email Fejléc banner - 600x150px
Pop-up és email grafika - 1080x1080px
4.Lépés - Űrlap és pop-upok elkészítése
4.a. - Űrlap
Elkészítettem a Black Friday főoldalon található beágyazott feliratkozási űrlapot (BF2024:LANDING), aminek az azonosító kódját elhelyeztem az előre beidőzített landoló oldalra. Az űrlapot kitöltők a már elkészített BF2024:SUBSCRIBERS listára iratkoztak fel. Az űrlapot beidőzítettem, hogy éjféltől legyen aktív, majd 30-án éjfélkor kapcsoljon ki. Ez nem volt feltétlenül indokolt, hiszen a landing is be volt időzítve, de biztonsági óvintézkedésből sosem elég.
4.b. - Pop-upok
Globális beállítások: Kizárólag új látogatóknak jelenhetett meg, kosár és pénztár oldalon nem jelenhetett meg, kilépési szándék esetén is felugrott, valamint egy látogatónak csak egyszer jelenhetett meg. Mindkét pop-up esetében a feliratkozók a BF2024:SUBSCRIBERS listára iratkoztak fel.
Főoldali pop-up (BF2024:MAINPAGE)
Mivel a hero-ban volt a beágyazott feliratkozás blokk, ezért itt a triggert úgy állítottam be, hogy csak akkor jelenjen meg, ha a látogató legalább 30%-ot görgetett az oldalon és még nem iratkozott fel. Ezt azért így állítottam be, hátha valaki nem látta a beágyazott űrlapot. A popup kizárólag a főoldalon jelenhetett meg.
Aloldali pop-up (BF2024:SUBPAGES)
Akkor jelent meg, ha valaki legalább 20 másodperce az oldalon van és már elfogadta a sütikezelést. A Klaviyo-ban a pop-upoknál lehetőség van egyedi trigger írására JavaScript-ben, így tudtam megoldani a sütikezelés elfogadása utáni felugrást.
!TIPP: Felugró ablakban szinte sosem adunk kupont (kivételek előfordulhatnak); a kedvezményt mindig emailben küldjük ki. Ennek két fő oka van:
1.Hamis email címek elkerülése: Gyakran előfordul, hogy valaki nem létező email címet (pl. asd@asd.com) ad meg, kimásolja a kupont, majd a rendelésnél valódi email címmel használja fel azt. Ezzel elkerüli a hírlevelek fogadását, ami hosszú távon rontja adatbázisunk minőségét.
2.Email reputáció és kézbesítés javítása: Az emailben küldött kedvezmény kulcsfontosságú a reputációnk szempontjából. Amikor valaki feliratkozik, megnyitja a kedvezményt tartalmazó emailt, és akár tovább is kattint belőle, az algoritmus pozitívan értékeli az emailt. Ez nemcsak a reputációnkat javítja, hanem növeli annak az esélyét is, hogy következő levelünk az Elsődleges fiókba érkezik, nem pedig a Promóciók mappába.
5.Lépés - Flow-k (automatizmusok)
Flow-k (automatizmusok)
Az idő szűkössége miatt két egyszerű automatizmus lett létrehozva. Mindkét automatizmus 29-én éjfélkor aktiválódott, majd 30-éjfélkor inaktiválódott.
Kosárelhagyás (BF2024:ABANDONEDCART)
A látogató elkezdte a vásárlási folyamatot, de 2 órán belül nem fejezte be, az kapott egy emlékeztető emailt a Black Friday fejléccel, hogy ne felejtse el megrendelni a terméket, csak ma akciós. CTA: Kosárba visszairányító link
Új feliratkozók (BF2024:SUBSCRIBED)
Azonnal megkapta minden pop-up és űrlap feliratkozó. Amikor kuponért cserébe iratkoztatunk fel, az első email-t sosem írjuk meg hosszúra, hiszen mindenkit csak a „jutalom” érdekel. Ebben az emailben is csak a szükséges információkat közöltem a feliratkozóval: meddig és mire használhatja fel, valamint a kuponkód. A CTA a webshop főoldalára vitte az olvasót.
!TIPP: Mindig legyen a kampányhoz tartozó landoló oldal, ahol minden kedvezmény egy helyen megtalálható és ide irányítsuk a feliratkozókat. Ebben az esetben sajnos ilyen nem volt, ezért a főoldalra irányítottam, ott a hero-ban linkelve voltak az akciós kategóriák.
6.Lépés - Szegmensek kialakítása
A szegmensek kialakítása az email marketing egyik legfontosabb eleme. Fontos megkülönböztetni a szegmenseket a listáktól.
A listák statikus adatbázisok: a feliratkozók egyszer bekerülnek egy listára (akár önállóan iratkoznak fel, akár manuálisan adjuk hozzá őket), és ott maradnak mindaddig, amíg le nem iratkoznak, vagy ki nem töröljük őket.
Ezzel szemben a szegmensek dinamikus listák, amelyek feltételek alapján alakulnak ki. A szegmens tagjai azok a feliratkozók, akik megfelelnek a megadott feltételeknek. Amennyiben egy feliratkozóra már nem igazak a feltételek, vagy időközben változik a helyzete, akkor automatikusan kikerül a szegmensből.
A szegmensek kialakításának számos oka lehet és gyakorlatilag végtelen módon készíthetünk szegmenseket, aminek csak a kreativitásunk szabhat gátat.
A szegmensekkel kapcsolatban egy alapigazság biztosan létezik: Minél jobban készítesz el egy szegmenst, annál jobban tudsz kommunikálni, hiszen pontosan tudod, hogy annak a szegmensnek mire van szüksége, ezáltal jobban fog konvertálni az üzenet.
Szegmenseket gyakran használunk statisztika miatt is, mint a mi esetünkben. Már csak a szegmensek elkészítésével kifutottam volna az időből, nem beszélve arról, hogy más-más szöveget írjak. A statisztikai szegmensekből sok fontos információt tudhatunk meg, és számos következtetést tudunk majd levonni a kampány végén.
Az alábbi szegmenseket alakítottam ki a Black Friday kampányra:
1. VIP (BF2024:PURCHASED:VIP): Kettőnél többször adott le vásárlást a webáruházban.
2. Egyszer vásárolt (BF2024:PURCHASED:SEGMENT:1-4): 4 szegmens.
3. Sohasem vásárolt (BF2024:NEVERPURCHASED:CREATED:2023BEFORE): 2023 január 1 előtt lett létrehozva.
4. Sohasem vásárolt (BF2024:NEVERPURCHASED:CREATED:2023AFTER:SEGMENT:1-5): 2023 január 1 után lett létrehozva a feliratkozó. Összesn 5db szegmens.
5. Black Friday vásárló (BF2024:PURCHASED): Vásárlást adott le a kampány alatt.
6. Leiratkozott (BF2024:UNSUBSCRIBED)
7. Visszapattant (BF2024:BOUNCED)
Az első négy szegmenst úgy hoztam létre, hogy egy adott szegmensben 10.000 feliratkozónál ne legyen több. Ezt azért csináltam, mert ha egyszerre küldök ki 30- 40.000 emailt az rontja a kézbesítési arányt, és SPAM-be kerülhetnek az emailek. Black Friday napján 46.212 aktív feliratkozó volt az adatbázisban.
Az 5-ös számú szegmenst azért hoztam létre, mert az összes kampányból kizártam azokat, akik ebbe a szegmensbe vannak.
A 6-os számú szegmenst ellenőrzés miatt hoztam létre. Ha a kampány napján nagyon megnőtt volna a leiratkozások száma, akkor tudjam módosítani a kampánykiküldéseket.
A 7-es szegmensben szereplőket pedig az egyszerű listatisztítás miatt hoztam létre.
7.Lépés - Kampányok
Három különböző emailt terveztem kiküldeni feliratkozóinknak, amelyek időzítése az előzetes A/B tesztek eredményein alapult. A korábbi tesztekből megtudtam, hogy ezek az időpontok generálják a legtöbb konverziót.
A tárgymezőben használt emoji-k szintén az A/B tesztek eredményei alapján kerültek kiválasztásra. Átlagosan 30%-kal magasabb volt a megnyitási arány azoknál az emaileknél, amelyek tartalmaztak emoji-t, mint azoknál, amelyek nem.
Fontos tapasztalat, hogy egynél több emoji használata a tárgymezőben rontja a megnyitási arányokat, ezért minden email tárgymezőjében csak egy emoji-t alkalmaztam. Az A/B tesztekből az is kiderült, hogy az emoji elhelyezése a tárgymező végén átlagosan 2%-kal jobb eredményeket hozott. Ezt figyelembe véve, a harmadik email tárgymezőjében kísérleti jelleggel az emoji-t a mező elejére helyeztem.
Reggeli levél (BF2024:EMAIL:MORNING)
Időzítés: Délelőtt 08:00-kor volt az első szegmensnek a kiküldés, majd 15 percenként minden továbbinak.
Tárgymező: “Black Friday ma éjfélig! 🕛”
Preheader tárgymező: “Akciós termékeink csak korlátozott ideig érhetők el. Vásárolj most!”
Tartalom: Igyekeztem rövid és lényegretörő kampányindító üzenetet küldeni a feliratkozóknak. Mik a kedvezmények, meddig tudja felhasználni és mire.
Fejléc CTA: Főoldal Három kategóriára rálinkelve az adott kategória oldalak
Gomb CTA: Főoldal
Lábléc banner CTA: Főoldal
!TIPP: Minden email üzenet esetében kritikusan fontos a levél mérete. Ha túl sok tartalmat rakunk az üzenetbe, akkor előfordulhat, hogy a feliratkozó levelező rendszere (pl. Gmail) kettészedi a levelet, vagy rosszabb esetben még spam-be is teszi. Mindig ellenőrizzük a kiküldendő levelet több levelezőrendszerben!
Délutáni levél (BF2024:EMAIL:AFTERNOON)
Időzítés: Délután 13:30-kor volt az első kiküldés, majd szintén negyed óránként minden további szegmensnek.
Tárgymező: “Csak ma -25% N*****, P*** és H***** termékeinkre!🖤”
Preheader tárgymező: “Ne szalaszd el!”
Tartalom: A délutáni levelet előre megcsináltam, de nem időzítettem be, mivel a reggeli levél eredménye után döntöttem róla, hogy kiküldjem-e. A tartalom lényege az volt, hogy bemutassam a 3 kategóriát, amikre egységesen 20% kedvezményt adtunk, valamint felhívjam a figyelmét az olvasónak az extra 5%-os kuponra.
Fejléc CTA: Főoldal Három kategóriára rálinkelve az adott kategória oldalak
Gomb CTA: Kategória oldalak
Lábléc banner CTA: Főoldal
Esti levél (BF2024:EMAIL:NIGHT)
Időzítés: Este 18:45-kor volt az első kiküldés, majd 15 percenként minden további szegmensnek.
Tárgymező: “⚠️Hamarosan véget ér a Black Friday!”
Preheader tárgymező: “Éjfélig élnek a kedvezmények”
Tartalom: Készítettem egy dinamikus „product feed”-et, amiben csak a kedvezményes termékek jelenhettek meg. A sorrendet úgy állítottam be, hogy az elmúlt 90 nap legtöbbet eladott és legtöbbet nézett termékei szerepeljenek. A sürgetésre is nagyobb hangsúlyt fektettem.
Fejléc CTA: Főoldal Három kategóriára rálinkelve az adott kategória oldalak
Gomb CTA: Főoldal
Termék gombok: Adott termék oldala
Lábléc banner CTA: Főoldal
Eredmények
Űrlap - BF2024:LANDING
Megtekintések száma: 3598
Feliratkozások száma: 13
Feliratkozási ráta: 0,36%
Értékelés: Nagyon alacsony, átlagosan 5-10% szokott lenni a konverziós ráta.
Főoldali pop-up - BF2024:MAINPAGE24:LANDING
Megjelenések száma: 273
Feliratkozások száma: 14
Feliratkozási ráta: 5,13%
Értékelés: Elfogadható, hiszen nem volt semmilyen extra forgalom irányítva a weboldalra a kampány alatt. Az email feliratkozóknak nem jelent meg a pop-up.
Aloldali pop-up - BF2024:SUBPAGES
Megjelenések száma: 3908
Feliratkozások száma: 80
Feliratkozási ráta: 2,05%
Értékelés: Nagyon alacsony.
Következtetés
A felugró ablakok grafikája nem volt megfelelő, továbbá nem használtam a „teaser” funkciót, ami növelhette volna a feliratkozási arányokat.
Összegzés
Black Friday alatt összesen 107 új feliratkozót gyűjtöttünk. Az átlagos napi feliratkozók száma 100. Az elvárt KPI 150 feliratkozó volt, ennek csak a 71%-át sikerült teljesíteni.
Teaser: Ha a látogató bezárta a pop-up-ot, de nem töltötte ki, akkor egy általunk választott pozícióban megjelnik a „teaser”. Pl. Ne felejtsd az extra 5%-ot! Így bármikor fel tud iratkozni, ha esetleg véletlenül zárta volna be.
Flow-k
Feliratkozás utáni flow - BF2024:SUBSCRIBED
Összes kiküldés: 102
Megnyitási arány: 73,5%
Kattintási arány: 15,7%
Leiratkozási arány: 2%
Visszapattanási arány: 1,9%
Rendelések száma: 25
Rendelések aránya: 24,5%
Vásárlások összege: 410.508 Ft
Átlagos kosárérték: 16.420 Ft
Értékelés: Megfelelő. Az ilyen típusú kampányokból a megnyitási arány minimum 60%, az átkattintási arány átlagosan 10%, a rendelések aránya 10-15% szokott lenni. Az alábbi statisztikán láthatjuk, hogy a legtöbb rendelés délelőtt 8 és 10 óra között (7db), valamint délután 14:00 és 15:00 óra között (4db) érkezett be.
Kosárelhagyás - BF2024:ABANDONEDCART
Összes kiküldés: 77
Megnyitási arány: 67,5%
Kattintási arány: 23,4%
Leiratkozási arány: 1,3%
Visszapattanási arány: 2,5%
Rendelések száma: 6
Rendelések aránya: 7,8%
Vásárlások összege: 100.681 Ft
Átlagos kosárérték: 16.780 Ft
Értékelés: Picit jobb, mint az átlagos. A megnyitási arány kicsit magasabb, mint egy átlagos kosárelhagyó üzenetnél (40%), a kattintási arány is magasabb az átlagos 13%-hoz képest. A rendelések aránya átlagosan 6% körül van, így ez is picit jobban teljesített.
Összegzés
A Black Friday kampány alatt a két flow összesen 511.189 Ft összegű rendelést ért el a 31 leadott rendelésből. Ezek alapján az átlagos kosárérték 16.500 Ft volt, ami az átlagos kosárérték duplája. Az elvárt 1.000.000 Ft-os bevételnek csupán az 51%- kát sikerült elérni.
Következtetés
Több emailből álló kosárelhagyó folyamattal lehetett volna növelni a konverziók számát.
Kampányok
Reggeli - BF2024:EMAIL:MORNING
Összes kiküldés: 46212
Megnyitási arány: 41,21%
Kattintási arány: 2,85%
Leiratkozási arány: 1,09%
Visszapattanási arány: 0,6%
Rendelések száma: 160
Rendelések aránya: 0,38%
Vásárlások összege: 2.098.737 Ft
Átlagos kosárérték: 13.117 Ft
Értékelés: A reggeli kampányok eredménye okozott meglepetéseket. Az emailből történő rendelések 20%-a olyan feliratkozóktól érkezett, akik még soha nem vásároltak a boltban, sőt a legmagasabb kosárérték (17.114 Ft) is ebből a szegmensből érkezett. A 2024-es előzetes kampányok átlagos statisztikáihoz képest kiemelkedő az átlagos kosárérték 55,8%-os növekedése. Sikerült kicsit aktivizálni azokat, akik 2023.január 1. előtt iratkoztak fel és azóta sohasem vásároltak, hiszen ebből a szegmensből 9 rendelés érkezett 96.000 Ft értékben. A várakozásaimmal ellentétben a leiratkozások száma sem nőtt meg jelentősen, ami ilyen kampányok esetében gyakran meg szokott történni.
Az éves átlagolt statisztikákat messze túlszárnyaltuk a reggeli kampány során.
Kampányok
Délutáni - BF2024:EMAIL:AFTERNOON
Összes kiküldés: 45477
Megnyitási arány: 43,23%
Kattintási arány: 1,32%
Leiratkozási arány: 1,10%
Visszapattanási arány: 0,41%
Rendelések száma: 104
Rendelések aránya: 0,26%
Vásárlások összege: 1.342.359 Ft
Átlagos kosárérték: 12.907 Ft
A reggeli kampány után nem láttam okot arra, hogy ne kerüljön kiküldésre a délutáni levél. Nem volt magas a leiratkozások száma, panasz sem érkezett az ügyfélszolgálatra.
Értékelés: A délutáni kampányban várható volt a minimális visszaesés, hiszen hétköznap munkaidő közepe volt (megnyitási arány nőtt, átkattintások száma csökkent). A szegmensek között ebben az esetben is azokból jött a legtöbb vásárlás, akik már valaha vásároltak a boltban (76,9%). Ebben a kampányban nagy meglepetés nem ért, pontosan ezért írtam meg ezt az emailt picit tartalmasabbra. Ha ez az email is csak annyit tartalmazott volna, hogy használd fel a kupont, akkor minimum duplázódott volna a leiratkozások száma a reggeli kiküldéshez képest.
Kampányok
Esti - BF2024:EMAIL:NIGHT
Összes kiküldés: 44809
Megnyitási arány: 41,29%
Kattintási arány: 1,92%
Leiratkozási arány: 1,36%
Visszapattanási arány: 0,33%
Rendelések száma: 142
Rendelések aránya: 0,4%
Vásárlások összege: 1.869.527 Ft
Átlagos kosárérték: 13.165 Ft
Értékelés: Az esti kampány hasonlóan alakult a délelőtti kampány eredményeihez. Láthatjuk, hogy elkezdett csökkenni az érdeklődés, hiszen a reggeli kiküldéshez képest az átkattintási arány közel 1%-kal csökkent, a leiratkozások aránya pedig nőtt.
A három kampány összehasonlítása
A reggeli és esti kampányok közel azonos teljesítményt nyújtottak, és ezek voltak a legsikeresebbek. Az előzetes várakozásaimnak megfelelően a délutáni kampány teljesített a leggyengébben. Ez valószínűleg annak tudható be, hogy munkanapon, munkaidőben az emberek ugyan elolvassák az üzenetet, de nem vásárolnak, mivel nem érnek rá. Az elméletet jól igazolja, hogy a délutáni kampánynak volt a legmagasabb megnyitási aránya, viszont a legalacsonyabb átkattintási arány és vásárlásszám.
Eredmények
Flow
511.189 Ft - 33 rendelés - 15.490 Ft átlagos kosárérték
Kampányok
5.310.622 Ft - 406 rendelés - 13.080 Ft átlagos kosárérték
Összesen
5.821.811 Ft - 439 rendelés - 14.285 Ft átlagos kosárérték
Költségek
Klaviyo
A Klaviyo havidíja 400$ (kb. 160.000 Ft) volt Novemberre. Egy napra kb. 5.400 Ft.
Munkabér
A Black Friday kampányra általam kiszámlázott összeg 150.000 Ft volt.
Shopify
Shopify Plus esetén a havidíj 2.300$ (kb. 920.000 Ft). Egy napra kb. 30.000 Ft.
Összesen
A 2024-es Black Friday kampány teljes költsége kb. 186.000 Ft.
Elkövetett hibák és hiányosságok
Leiratkozás
Az ilyen kampányoknál gyakran alkalmazom, hogy a levél alján található leiratkozó blokkot kiegészítem egy alternatív lehetőséggel: “Ha nem szeretnél részt venni a Black Friday kedvezményben, kattints ide.” A “kattints ide” link egy leiratkozási landoló oldalra vezet, és az illető egy “BF:LEIRATKOZOTT” szegmensbe kerül. Ezt a szegmenst minden kampánynál kizárom a kiküldésből. Ezzel a megoldással elérhető, hogy az olvasók ne a teljes listáról iratkozzanak le, hanem kizárólag az adott kampányról. Egy ilyen beállítással akár a leiratkozók számát is jelentősen csökkenteni lehetett volna. Sajnos, ennél a Black Friday kampánynál ez a lépés kimaradt.
Szegmentálás és perszonalizált üzenetek
Sajnálatos módon nem állt rendelkezésre elegendő kapacitás ahhoz, hogy részletesebb szegmentációval dolgozzak, illetve eltérő üzeneteket készítsek a különböző célcsoportok számára. Meggyőződésem, hogy megfelelő előkészületekkel legalább 20%-kal jobb eredményeket érhettünk volna el.
A/B tesztelés
Nagy szívfájdalmam, hogy nem végeztem A/B tesztet a kampány során. Azok, akik már dolgoztak velem, tudják, hogy a “szerintem” nem része a szótáramnak – kizárólag adatokra alapozva szoktam döntéseket hozni. Az itt elvégzett A/B tesztek eredményei nemcsak ezt a kampányt tették volna eredményesebbé, hanem a következő hasonló kampányokhoz is értékes tanulságokkal szolgáltak volna.
Kreatívok
A grafikai anyagok készítése nem tartozik az erősségeim közé, de általában pontos briefeket adok, amelyek alapján egy grafikus kolléga elkészíti a kívánt anyagokat. Ezúttal azonban erre sajnos nem volt lehetőség, ami érezhető hatással volt a végeredményre.
Landing oldal hiánya
Az idő szűkössége miatt idén nem készült külön Black Friday aloldal, ami jelentős kihívást jelentett a kampány szempontjából. Egy dedikált landoló oldal nemcsak átláthatóbbá és vonzóbbá tette volna az ajánlatokat, hanem várhatóan jelentősen növelte volna a kampány hatékonyságát is.
Flow-k
Hiányosságként említhető, hogy a két meglévő flow-hoz nem készült több levél, amelyek hozzájárulhattak volna a konverziók növeléséhez. Ezen felül két további flow-t is terveztem: egyet azok számára, akik kosárba helyeztek egy terméket, de nem kezdték el a vásárlási folyamatot, valamint egy másikat azoknak, akik megnéztek egy terméket, de nem tették azt kosárba, és nem indították el a vásárlást. Sajnos az idő szűkössége miatt ezek megvalósítása elmaradt.
Dark mode optimalizálás
Manapság már szinte mindegyik mobileszköz automatikusan átáll este az úgynevezett “dark mode”-ra, hogy szemkímélőbb legyen. Ez az email marketingben is egy fontos adat, hiszen ami “normál” esetben jól néz ki, az “dark mode”-ban gyakran előfordul, hogy nem látszódik. Idén nem lettek “dark mode”-ra optimalizálva a Black Friday emailek.
Érdekességek
Kupon felhasználás
A kupon éjféltől éjfélig volt aktív és az emailből összesen beérkező 439 rendelésből mindössze 282 rendelésnél váltották be, ami 64%. Ennek két oka lehet: Az egyik, hogy simán elfelejtette felhasználni, a másik hogy nem volt megfelelően kommunikálva a kupon felhasználási lehetősége.
Látogatottság
Az alábbi grafikonon szépen látszódik, hogy mikor kerültek kiküldésre az emailek, valamint az is, hogy a délutáni levél mennyivel teljesített másképpen, mint a délelőtti.
Mobil vs. PC
Itt is tökéletesen látszik, hogy mennyire fontos optimalizálni a tartalmat minden eszközre.
Tetszett, amit olvastál? Kérj egy kötelezettségmentes árajánlatot!
Rólam írták
Madar Norbert
GKID - vezető tanácsadó
Ákost már több e-kereskedelemben jártas ismerősöm is ajánlotta, így azzal a konkrét céllal fordultam hozzá, hogy segítsen elsajátítani és lefektetni cégünkben az e-mail marketing kampányok alapjait. Hála neki, mindössze fél évvel a találkozásunk után mára egy közel ezer céget számláló B2B hírlevél adatbázist üzemeltetünk. Bátran ajánlom Ákost olyanoknak is akik még csak az alapokkal ismerkednek, de a már felépített kampányok hatékonyságán is sokat tud segíteni néhány konzultációval.
Kolbert István
Vedd fel a versenyt podcast, marketing stratéga
Kiszli Ákos egy kiváló email marketing szakember, aki célzott és hatékony kampányokkal segíti elő az ügyfelei sikerét. Innovatív megközelítése és adatvezérelt stratégiái révén képes releváns és vonzó tartalmat létrehozni, ami közvetlenül megszólítja a célközönséget. Szakértelme és elkötelezettsége miatt Ákos az üzleti növekedés kulcsfontosságú mozgatórugója. Számos ügyfelemnek ajánlottam már a szolgáltatásait, és eddig senki sem csalódott a munkájában.
Barta Gábor
NAMESILO LTD - Marketing manager
Ákos egy megbízható és remek szakember. A leadgenerálás és lead nurturing területén olyan tapasztalata van, ami egy B2B cégnek szinte felbecsülhetetlen. Nálunk több rendszert kellett összekapcsolni (SalesForce, ActiveCampaign, Facebook, weboldal) és az értékesítési folyamatok egy részét automatizálni, valamint az értékesítő kollégáktól érkező cold leadeket potenciális ügyféllé generálni. Egy jól működő rendszert épített, ami a mai napig megfelelően működik, ráadásul egy laikusnak is érthetően el tudta magyarázni. Maximálisan ajánlom!
Zöldhegyi Gábor
kifli.tech - ALAPÍTÓ
Fejlesztőként rendszerekben gondolkodom, ezért voltunk egy hullámhosszon Ákossal már az együttműködésünk legelején is. Azóta ez egy cseppet sem változott, viszont az igen, hogy példaértékű munkát vitt véghez a cégemben (lead kezelés, CRM folyamatok optimalizálása, értékesítés automatizálása). Azóta több partneremnek is ajánlottam a szakértelmét, ami nálam kifejezetten ritka. Remélem még sokáig dolgozhatunk együtt, hiszen óriási terhet vett le a vállamról az általa készített automatikus rendszereknek köszönhetően.